روغن سیاه دانه اصل موجب خشک شدن پل زاینده رود اصفهان شد

روغن سیاه دانه اصل در طب سنتی در سراسر جهان برای درمان بیماری‌ها و بیماری‌های مختلف مانند ناراحتی‌های پوستی و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

علم مدرن شروع به پشتیبانی از برخی از این ادعاها کرده است، و در حالی که این تحقیق امیدوارکننده است، برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد فواید روغن سیاه دانه به مطالعات بیشتری نیاز است.

در اینجا نگاهی به علم پشت برخی از فواید روغن سیاه دانه می اندازیم. فشار خون بالا را کاهش می دهد. روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند اما نتایج مطالعه متفاوت است.

یک بررسی در سال 2016 به چهار مطالعه اشاره کرد که از این مزیت حمایت کردند و پنج مطالعه که هیچ فایده ای بر فشار خون نداشتند.

زمان بندی

به عنوان مثال، یک مطالعه کوچک در سال 2013 روی بزرگسالانی که ½ قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را دو بار در روز مصرف کردند، پس از حدود هشت هفته بهبود قابل توجهی در فشار خون نشان داد.

دانشمندان هنوز دقیقا نمی دانند که چرا روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، اما یک دلیل می تواند محتوای بالای تیموکینون آن باشد.

اصطلاح پزشکی تیموکینون یک ترکیب فعال زیستی است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و احتمالاً به مدیریت بهتر فشار خون کمک می‌کند، آریکا هوشیت، متخصص تغذیه ثبت شده در Paloma Health، یک عمل پزشکی آنلاین، می‌گوید.

کلسترول را کاهش می دهد. Skylar Griggs، RDN، بنیانگذار Newberry Street Nutrition که یک تجارت مشاوره تغذیه است، می گوید روغن سیاه دانه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که کلسترول “خوب” را در بدن ما افزایش می دهد و “بد” را کاهش می دهد.

در واقع، یک مطالعه کوچک در سال 2015 روی زنان چاق که روزانه 3 گرم روغن سیاه دانه را به مدت 8 تا 12 هفته مصرف می کردند، در حالی که رژیم غذایی کم کالری داشتند، نشان داد که این روغن به طور قابل توجهی LDL (“بد”) آنها را در مقایسه با شرکت کنندگانی که این روغن را دنبال می کردند، کاهش می دهد.

همان رژیم کم کالری اما در عوض دارونما مصرف کرد. در یک مطالعه کوچک دیگر در سال 2015، شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه 3 گرم روغن سیاه دانه به مدت 12 هفته مصرف کردند، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

اصطلاح پزشکی: تری گلیسیریدها چربی هایی هستند که از رژیم غذایی شما به دست می آیند. تری گلیسیرید را می توان در کره، مارگارین و روغن ها یافت.

سطوح بالای کلسترول LDL و تری گلیسیرید می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. به کاهش وزن کمک می کند
برخی مطالعات نشان داده اند که روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در افراد چاق یا دیابت نوع 2 نیز کمک کند. با این حال، دانشمندان هنوز دلیل آن را روشن نکرده اند.

به عنوان مثال یک مطالعه کوچک در سال 2015 روی زنان چاق که 3 گرم روغن سیاه دانه در روز علاوه بر رژیم کم کالری مصرف می کردند، به طور کلی نسبت به گروه دارونما که همان رژیم کم کالری را دنبال می کردند، وزن بیشتری از دست دادند.

و در یک بررسی در سال 2018 از اثرات روغن سیاه دانه بر کاهش وزن، محققان دریافتند که این مکمل منجر به کاهش وزن متوسط حدود 4.4 پوند (2.1 کیلوگرم) می شود.