جوراب پارازین سه ربع موجب مرگ پسر بچه 7 ساله مشهدی شد

نقوش به کار رفته در جوراب پارازین سه ربع نشان‌دهنده دوره‌های انتقالی زندگی است اما نمادهای گیاهان و حیواناتی را که در طبیعت دیده می‌شوند را نیز به همراه دارند.

زنان دنیای درون، آرزوهای پنهانی، امیدها، رویاها، جایگاه خود در جامعه و غیره را در جوراب پارازین سه ربع قرار می دهند. نویسندگان زندگی زن، گذشته، عزیزان، نفرت، ازدواج روی جوراب پارازین سه ربع دوزی شده است. زن تجربیات خود را با نام هایی که برای این گلدوزی ها گذاشته بود، مجسم کرد.

تاریخ شروع بافتن جوراب پارازین سه ربع و چکمه در آکسارای مشخص نیست. بافندگی یکی از صنایع دستی ماست که قرن ها در آکسارای وجود داشته و هنوز هم باقی مانده است.

جوراب

هر کدام از این محصولات دست ساز که از نظر نقش و نگار غنای خود را نشان می دهند بسیار ارزشمند هستند. با این حال، اگرچه در سال‌های اخیر تحولات پوشاک آماده و صنعتی‌سازی بر بافت جوراب پارازین سه ربع و پوتین تأثیر منفی گذاشته است اما همچنان به عنوان یک کالای ضروری روزانه، جهیزیه و هدیه مورد تقاضای بسیاری است.

جوراب پارازین سه ربع یا چکمه ای که تقریباً در هر خانه ای موجود است، یا توسط صاحب خانه بافتنی بوده و یا به عنوان هدیه آورده شده یا می خرید.

امروزه استفاده و بافت جوراب پارازین سه ربع و چکمه با تمام خطوط ادامه دارد. جوراب پارازین سه ربع ها به ویژه در بخش های مرکزی آکسارای و روستاها بافته می شود. نقوش مورد استفاده در تولید جوراب پارازین سه ربع و چکمه از نقوش پروانه، لاله، قلاب، آبراه، کفشدوزک، صلیب، گل، عنکبوت، چشم، لوزی و گلیم استفاده شده است.

باید تکنیک، نقش، رنگ و متریال مورد استفاده را مشخص کرد، نمونه های بافت را به تصویر کشید، سنتی بودن بافت ها را حفظ کرد، از گم شدن آن ها جلوگیری کرد و به نسل های بعدی منتقل کرد.

جدای از استفاده از پارچه بافی در منطقه برای نیازها و زمینه های استفاده سنتی مانند جهیزیه، مناطق کاربری جدیدی مطابق با مد امروزی پدید آمده است.

در عین حال بافتن آن به عنوان سوغات در گردشگری نیز از اقتصاد حمایت می کند. جوراب پارازین سه ربع و چکمه بافی یکی از محصولاتی است که در نوع بافندگی در میان صنایع دستی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.