برنج فجر طارم محلی در حراج آخر سال با پایین ترین قیمت ممکن فروخته می شود

جدا از تامین انرژی و مواد مغذی اساسی،برنج فجر طارم محلی سفید تصفیه شده هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد. برنج سفید غنی شده حاوی ویتامین های B است که برای سلامتی مهم است.

از سوی دیگر، مصرف منظم برنج قهوه ای یا غلات کامل می تواند فواید سلامتی داشته باشد. هنگام خرید حتما برچسب ها را با هم مقایسه کنید.

سلامت قلب
برنج قهوه ای یک غلات کامل است. غلات کامل طیف وسیعی از فواید سلامتی دارند.

بر اساس منبع معتبر انجمن قلب آمریکا، غلات کامل سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد و خطر بیماری قلبی، سکته، دیابت نوع 2 و چاقی را کاهش می دهد.

برنج قهوه ای حاوی چندین عنصر مفید برای قلب مانند مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، لیگنان ها و فیبر غذایی است.

خوردن برنج با فیبر بالا به عنوان جایگزین برنج سفید ممکن است به کاهش وزن و کاهش کلسترول کمک کند.

ترکیبات گیاهی سالم
برنج قهوه ای حاوی چندین ترکیب گیاهی دیگر است که تحقیقات با فواید سلامتی مرتبط است.

برنج سفید منبع ضعیفی از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی است. برنج رنگدانه دار، از جمله انواع دانه قرمز مانند برنج بنفش، به ویژه غنی از آنتی اکسیدان است.

سبوس برنج قهوه ای ممکن است منبع خوبی از لیگنان ها و اسید فرولیک باشد:

لیگنان‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که تحقیقات منبع معتبر با خطرات کمتر بیماری قلبی، علائم یائسگی، پوکی استخوان و سرطان سینه مرتبط است.
اسید فرولیک یک آنتی اکسیدان قوی است که در سبوس برنج یافت می شود. مطالعات مروری نشان می دهد که دارای اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی است و ممکن است به پیشگیری از سرطان و دیابت کمک کند.
ویتامین ها و مواد معدنی
ارزش غذایی برنج به تنوع و روش پخت بستگی دارد. سبوس و جوانه حاوی غلظت بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. برنج سفید حاوی سبوس یا جوانه نیست و فاقد این مواد مغذی ضروری است.

غنی سازی ممکن است مقداری ویتامین را به برنج سفید بازگرداند. هنگام خرید حتما برچسب ها را بخوانید، زیرا برندهای مختلف ممکن است ویتامین های مختلفی به آن اضافه کنند.

جدول زیر مقادیر مواد مغذی مختلف را در 100 گرم برنج قهوه‌ای منبع مطمئن، برنج سفید منبع مطمئن و برنج سفید غنی شده منبع معتبر برای مقایسه مشاهده می‌کند.